2015. március 15., vasárnap

Mária forrás, búcsújáró kegyhely a Medvesen

Édesapám már legalább 1,5 éve felvetette, hogy keressük meg a Medves-magosa alatt megbújó kegyhelyet, ahová ismerősei járnak. Ők valamilyen erdészeti úton közelítik meg Rónafalu irányából, de pontosabb információkat nem tudtunk meg. Nem baj, így érdekesebb. Nagy nehezen eljött az alkalmas pillanat. Előző este némi műholdas térkép böngészés, és elindultunk. 2015.03.08.

Tökéletes az idő, az ég tiszta, a föld fagyott. Madárcsicsergés (pacsirták ilyenkor?) felriadó őzek, szarvasok, bálák között villanó róka. A fennsík pereméről az egykori fővulkán, a Medves-magos felé vesszük az irányt. Idilli nyugalom, emberek sehol, se fűrész, se flex. :-)

Medves-magosa
 Megkeressük a hátársávot, (na annyira nem kell keresni) és kitérünk a peremre. Rövid szemlélődés után kiválasztjuk a legszimpatikusabb völgyet és elindulunk lefelé a meredek északi oldalon.
kilátás Medvesaljára

Gortva-tó

Némi útkeresés után beleszaladunk a Herceg-kőbe. Nagyon impozáns torony. Ismerek hasonlót, Leány-kő elnevezéssel. Ez viszont határozottan férfi nemű oszlop. :-)

Herceg-kő

Újabb, vulkanikus tufából álló kőtenger után elérjük a kinézett völgy lankásabb részét. Több forrás is ered, majd lassan egyesülve patakot alkotnak. (Lőcse v. Lőrinc patak) Mélyül a völgyecske, meredek vízmosássá változik. A legmélyebb résznek a peremén megyünk amikor a fák között épület tűnik fel. Átvágunk még egy kidőlt fák alkotta akadályon, és ott állunk a nagyobbik kápolna alatt.

Tovább megyünk a patak partján, mert a forrás nem sokkal a patak szintje fölött fakad. Maga a forrás keretbe foglalt, erős vas-oxid kiválás színezi. Tábla figyelmeztet arra, hogy vize nincs bevizsgálva. A monda szerint egy pásztor néma gyermeke iható vizet keresve a Szűzanya útmutatása alapján találta meg a forrást. (Hasznos-forrás) Miután ivott belőle, beszélni kezdett. Ennek az eseménynek emlékéül állította saját költségén a pásztor az első szobrot, Szűz Mária tiszteletére.

Jelenleg két kápolna található itt valamint egy feszület. Az újabb, fából készült épültben található egy 'csúcskönyv' is. Többségében magyar bejegyzéssel. Maga az épület 1-2 éves lehet, és a régi kápolna alapjain épült újjá.

Mindkét épületben található egy Mária szobor, az egyik a szentkúti másolata, a másik egy Lourdes-i Szent Szűz szobor.

megbújva
Lefelé jövet, felfedeztünk a völgy jobb oldalán egy dózer-utat, most arra indulunk. Kiérve természetesen nem felel meg nekünk, ezért felvágunk a gerincre, ott is fut egy út. Nem sokkal később ott állunk a bozótba veszett út végén és tanakodunk. Végül emberi léptékű emelkedéssel harántolunk az északi-oldal mohás kövei között a fennsík peremére.

Leírás a Mária forrás búcsújáró helyről.
Túra időtartama: 3,5 - 4h (Medves hotel parkolója)