2015. január 31., szombat

Nagy-Fátra - Ostra, Tlsta

A szokatlanul meleg időjárás miatt a Tátra helyett inkább a Fátrát választjuk. A választást egyáltalán nem bánjuk meg... Célunk egy körtúra Blatnica-Ostra-Tlsta-Blatnica. 2014.dec.27.

Ostra

Az idei télen eddig kb. -3 C0 volt a leghidegebb. Most az autó 20 C0 melegéből lépünk ki -14 C0 -ra, a zokni csere kivételes gyorsasággal történik . :-)

Blatnica egyébként nagyon pofás, üdülőövezet. Mégis pár lépés után belefutunk a kettős arculatát képviselő partizán emlékműbe, meg egy kibelezett gépfegyverbe.

A magasabb a Tlsta, jobbra tőle az Ostra
 A fővölgyből viszonylag gyorsan jobbra térünk egy mellékvölgybe, végig szürke-árnyékos környezetben. Szerencsére gyorsan megjelennek a sziklák, lehet Ózni-Ázni. :-)

Murán alatt

Gyorsan elérjük Murán-t, innen az út, a völgy jobb oldalán folytatódik. A friss nyomok eltűnnek, a turista út is visszavált ösvénnyé.

Az erdő nagyon szép, némi kilátás is esik az Tlsta-ra. Jól jönnek a régi nyomok a friss hóban. Impozáns sziklák alá érünk.

Gerincekre hágunk, még mindig árnyékban követjük az ösvényt, lassan kibontakozik az Ostrá (Hegyes) napsütött csúcsa.
Ostra - 1247m

a havas horpadásban visz az út

A nyereg után, lánccal biztosított szakaszhoz érünk, fölötte lépcsők vezetnek a látványos szikla karéjhoz.

kilátás további utunkra

Innen utunk balra visz, egy sziklás kapaszkodón, át egy sziklaablakon.

sziklaablak

távolban a Tlsta s a hozzá vezető gerinc

lent a nyereg
 Bámészkodás után tovább megyünk a csúcs felé...

a csúcs felé

a csúcs

Tlsta
 A távolabbi csúcsokon komor hófellegek ülnek, ezért némi sütkérezés és karácsonyi süti után indulunk lefelé. Balról kerüljük a nyereg utáni sziklákat, ott legalább nem fúj a szél. Rövid időn belül elfogynak előlünk a friss nyomok.

Gerincünk hosszan, határozottan kanyarog, kilátás viszonylag kevés helyről van, de nagyon élvezetes. Sziklákhoz érünk, az emelkedő és a hó miatt néhol négykézlábazunk. A hó jelentősen nagyobb, jól jönnek a szembejövők nyomai.

A kilátás pazar, a sötét felhők távolodnak, elérjük utunk legmagasabb pontját, Báglov -ot 1413m.

áhitat

Túrószentmárton a távolban
 Rövid futam után kiérünk a fák közül, előttünk Tlsta (zömök?) 1373m.

Ezután újra a sötét oldalra térünk, jobbra le az erdőn keresztül. Az út meredeken lejt, nem valami kellemes a jegesre taposott út miatt. Már-már feladjuk, amikor balra térünk egy napos gerincre. Innen hirtelen egy sziklaperemre, Ózás-Ázás. Az út balra levág, sziklás-láncos szakasz, erre nem számítottunk. Kivételesen jól jön a lánc, a napsütés ellenére, jegesek a sziklák.

A kis völgyet ahová leértünk, félkörben sziklák határolták, ja persze itt a barlang. Elsétáltunk a sziklák alatt, a barlang a túloldalon található. Pár lépés után érezhetően melegebb van, folyik a víz.

Mazarná barlang

Lejjebb ereszkedve, ismét elérünk egy látványos sziklalépcsőt.

út patak

Kis idő múlva leérünk a völgybe, majd innen a bitumenes útra. Szemfülesen felfedezünk egy hrad-vár feliratot, ezért némi útbaigazítás után arra indulunk. Természetesen jóval hosszabb és nehezebb úton érjük el a várat, de nagyon szép gerincet találunk.

Innen a kijelölt úton térünk vissza a patak mellé, majd visszakocogunk az autóhoz.